Bacalah Quran, Bersihkan Hati!

Umai21Coretan Umai #21
Muhammad Ali Imran, Lc.

Suatu ketika, Nabi terbangun dari tidur ringannya, senyuman indah terukir di wajahnya. Sahabat bertanya, apakah gerangan yang membuatnya begitu gembira?

Ternyata dalam tidurnya beliau mendapat kabar, Allah akan memberinya telaga Al-Kautsar. Sifat dan keindahannya tak tergambar, sebagai pelepas dahaga umatnya di padang mahsyar.

Kalau al-Kautsarnya Nabi adalah telaga, pada kita berupa nikmat yang banyak tak terhingga. Maka solatlah untuk mensyukurinya, dan korbankanlah harta terbaik kita!

Sering kita dengar Nabi solat sampai bengkak kakinya. Ibunda Aisyah pun sampai bertanya-tanya, bukankah dosa beliau sudah diampunkanNya? Nabi malah balik bertanya: “Afalaa akuunu ‘abdan syakuura?” Tak bolehkah aku menjadi hamba yang bersyukur padaNya?

Maka solatlah dengan penuh kesyukuran, bukan sekedar melepas kewajiban. Usahakan juga untuk selalu berqurban, pastikan niat kita penuh keikhlasan.

Jika semua itu telah dijalani, jangan pedulikan mereka yang iri dan membenci. Nabi yang teramat baik pun ada juga yang membenci. Apalagi kita yang jauh dari sifat suci.

Jangan sampai kita lah yang justru jadi pembenci, yang melihat kelebihan orang lain dengan rasa iri dan dengki. Ketahuilah, keburukan semua itu akan kembali pada pelakunya sendiri.

Bacalah Quran, bersihkan hati!

21 Ramadan 1441
Inspirasi: Al-Kautsar 1-3

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s